Kolikrát se vám stalo, že jste si prohlíželi své fotografie a měli jste dojem, že s barvami není něco v pořádku? Lidé vypadají jako návštěvníci z jiné planety a krajina se zbarvuje do exotických barev, které by inspirovaly i samotného Witkacyho. Přemýšlíte, co se ve vašem životě zase pokazilo? Vypadá to, že se vašemu fotoaparátu nepodařilo nastavit správné vyvážení bílé. Popisuji, jak nastavit vyvážení bílé, abyste se těmto problémům vyhnuli.
Každý typ světla má určitou barevnou teplotu. Když mluvíme o teplotě určitého typu světla, používáme měřítko v Kelvinech. Čím nižší je hodnota Kelvina, tím teplejší je světlo – oranžové/žluté. Na druhém konci stupnice – vysoké hodnoty jsou studené světlo – modrá barva.
Teplota různých zdrojů světla:
- 1000K – svíčka
- 2000K – východ nebo západ slunce
- 3000-4000K – žárovka (čím silnější, tím vyšší teplota barvy)
- 5200K – denní světlo
- 5400K – blesk
- 8000K a více – po setmění (zmodrá)
Měření fotoaparátem
Váš fotoaparát je pravděpodobně nastaven na automatickou volbu vyvážení bílé. Výrobci neustále zdokonalují algoritmy, které analyzují zaznamenaný obraz. Tímto způsobem se koriguje vyvážení bílé, aby se snímek co nejvíce blížil skutečnosti. Algoritmus najde nejjasnější bod na zaznamenaném snímku, předpokládá, že se blíží bílé barvě, a na základě toho provede úpravu tak, aby se na fotografii skutečně jednalo o bílý bod. Tuto korekci pak aplikuje na celý snímek. Bohužel, stejně jako v životě – ne ve všech situacích funguje automatický systém dokonale.
Řešením je ruční nastavení teploty světla, která musí odpovídat typu světla, které ve fotografované lokalitě převládá.
Jak nastavit vyvážení bílé
Tlačítko WB (vyvážení bílé) obvykle slouží k nastavení vyvážení bílé. V závislosti na pokročilosti fotoaparátu ji najdete na těle nebo v menu. V nastavení, které řídí korekci vyvážení bílé, máte možnost nastavit tento parametr ručně. Níže jsou uvedena nastavení na příkladu fotoaparátu Nikon (pokud máte jiný fotoaparát, přečtěte si pozorně část návodu týkající se nastavení vyvážení bílé).
Druhým řešením je fotografování do formátu RAW. To umožňuje provádět úpravy po pořízení snímku, aniž by došlo ke ztrátě kvality materiálu. Jak to udělat v postprodukci, popíšu v dalším příspěvku o vyvolávání digitálních fotografií.
Jak to dělají profesionálové
Pokud chcete správně vyvážit bílou, můžete si před fotografováním v určité místnosti/scéně vyfotografovat vzor šedé barvy. Můžete si koupit speciální talíř s touto barvou. Existují také jednodušší a mnohem levnější ekvivalenty šedých karet.
Postup je takový, že po nastavení světla (pokud pracujete ve studiu) vyfotografujete šedou dlaždici. Poté přejděte do nabídky fotoaparátu a vyberte tuto fotografii jako šablonu pro určení vhodného vyvážení bílé, které by měl fotoaparát použít při fotografování (po fotografování nezapomeňte nastavit WB na automatické – jinak bude fotoaparát provádět úpravy na základě tohoto nastavení).
Druhým způsobem je použít tuto fotografii jako předlohu pro vyvážení bílé při digitálním vyvolávání fotografií z fotografování – tento postup popíšu v dalším článku.
Tímto způsobem musíte věnovat pozornost možným změnám světla – např. začíná západ slunce nebo jste přidali jiný zdroj s jinou teplotou – a pak musíte hlavní snímek pořídit znovu, za nových podmínek.
Pozor na různé zdroje světla
Zvláště opatrní buďte při práci se smíšeným světlem z různých zdrojů. Například fotografujete v místnosti, kde převládá žárovkové světlo, a používáte blesk. V této situaci je velká pravděpodobnost, že automatický režim nebude dobře fungovat. Při vyvolávání fotografie bude nutné provést úpravy. Bohužel zde neexistuje žádné dobré řešení – musíte si vybrat, který zdroj světla budete považovat za referenční pro korekci vyvážení bílé. Obvykle se jedná o nejsilnější zdroj.
Dalším způsobem, jak se z této situace dostat, je použití speciální fólie, která upraví teplotu zábleskového světla tak, aby teplota tohoto světla odpovídala teplotě jiného zdroje.
Další situací, která vás může překvapit, je pořízení reportáže v tmavé místnosti a použití blesku směrem nahoru k nasvícení snímku. Pokud nemíříte bleskem přímo na fotografované osoby, vyhnete se ostrému a nepřitažlivému světlu, které lidem (mírně řečeno) kazí vzhled.
Vše bude v pořádku, pokud je strop, od kterého odrážíte světlo, bílý. Občas jsem však fotografoval v místnostech, kde byl strop například tmavě kaštanový. Světlo záblesku odražené od takového povrchu mění barevnou teplotu a ovlivňuje barvu celé fotografované scény v důsledku odrazu od barevného povrchu. V reportážní situaci bude pro vás obtížné upravit vyvážení bílé přímo ve fotoaparátu – zachycujete okamžik, zaznamenáváte realitu, nehledáte dokonalou korekci. Uložením souborů ve formátu RAW proto budete moci v postprodukci provést správné úpravy.
Závěr:
Nejlepší je fotografovat v režimu RAW, abyste mohli nastavení vyvážení bílé kdykoli po pořízení snímku opravit. Pokud však potřebujete materiál ihned po pořízení fotografií a nemůžete si dovolit časově náročné zpracování, musíte věnovat pozornost nastavení korekce vyvážení bílé již ve fotoaparátu. Barvy na fotografiích tak budou přirozené a příjemné pro diváky a nebudou odvádět jejich pozornost od toho nejdůležitějšího – emocí, promyšlené kompozice zachycené ve správný okamžik. Hodně štěstí!